22 Απρίλιος 2020
Το νέο νομοσχέδιο που κατέθεσε για διαβούλευση η Υπουργός Παιδείας προωθεί μεγάλες αλλαγές στο προφιλ και την κουλτούρα του δημόσιου νηπιαγωγείου.
Τόσο η χρονική στιγμή , με τα σχολεία κλειστά λόγω πανδημίας, όσο και ο τρόπος, χωρίς καμία διαβούλευση με το συνδικαλιστικό μας φορέα τη ΔΟΕ, η οποία έχει διαμορφωμένες θέσεις, μέσα από συλλογικές διαδικασίες του κλάδου, βάζουν απέναντι τους εκπαιδευτικούς.
Σε ποια επιστημονικά δεδομένα αλήθεια βασίζεται η εισαγωγή νέων θεματικών στο νηπιαγωγείο, ποια επιστημονική ομάδα το προτείνει;
Γνωρίζουν τη δυσκολία προσαρμογής που έχουν πολλά παιδιά, στο νηπιαγωγείο, το χρόνο που χρειάζονται για να μπουν στην ομάδα, στο πρόγραμμα του σχολείου; Αντιλαμβάνονται το άγχος του αποχωρισμού που βιώνουν τα παιδιά αφήνοντας το σίγουρο περιβάλλον του σπιτιού τους; Αντιλαμβάνονται τη δυσκολία επαφής όχι με δύο αλλά με πέντε εκπαιδευτικούς; Έχουν ενημερωθεί για τις δυσκολίες που έχουν πάρα πολλά παιδιά με το λόγο και πόσα από αυτά κάνουν λογοθεραπεία και εργοθεραπεία;;
Το συνδικάτο κατηγορούν για συντεχνιακή πολιτική και το ίδιο το Υπουργείο προωθεί τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό , τυχαίο ότι η υφυπουργός είναι Αγγλικών;
Επιμένουμε στην θέση που έχουμε καταθέσει πολλές φορές.
Όχι στην εισαγωγή ειδικοτήτων στο δημόσιο νηπιαγωγείο, που δεν έχει ανάγκη το φαίνεσαι των ιδιωτικών γιατί υπερασπίζεται την ποιότητα στη μάθηση και το σεβασμό στην προσωπικότητα των παιδιών.
Σύγχρονες επιστημονικές απόψεις, τονίζουν ότι το Νηπιαγωγείο είναι η πρώτη αλλά και η σημαντικότερη βαθμίδα της εκπαίδευσης, καθώς είναι η πρώτη επαφή του νηπίου με το σχολείο, η οποία καθορίζει και τη διαμόρφωση θετικής ή αρνητικής σχέσης με το σχολικό περιβάλλον και τη γνώση γενικότερα .
Οι εμπειρίες των παιδιών στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο την κατοπινή σχολική διαδρομή τους, αλλά ολόκληρη τη ζωή τους, γι΄αυτό είναι σημαντικό να έχουν πολλαπλές μαθησιακές ευκαιρίες, να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις με άλλα νήπια & ενηλίκους, να εξερευνούν ενδιαφέροντα περιβάλλοντα, όπου έχουν πολλά πράγματα να κάνουν και να μάθουν.
Το πρόγραμμα σπουδών στο νηπιαγωγείο όλα αυτά τα χρόνια αποτελεί ένα δυναμικό εργαλείο, στα χέρια των νηπιαγωγών, διαμορφώνοντας ένα κοινό πλαίσιο για τη μάθηση και τη διδασκαλία, δίνοντας όμως και την ευκαιρία να οργανωθούν δράσεις που πηγάζουν από τα ενδιαφέροντα των παιδιών, που απαντούν στις ανάγκες και τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της ηλικίας τους.
Η εφαρμογή του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαίσιου Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ), το 2002, αποτέλεσε μια σημαντική προσπάθεια μετάβασης της ελληνικής εκπαίδευσης στη φιλοσοφία των σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών, που προωθούν την ιδέα της ολιστικής αντίληψης του κόσμου από τα παιδιά, τον κοινωνικό χαρακτήρα της γνώσης, τη σημασία της βιωματικής μάθησης, το ρόλο της διαμορφωτικής αξιολόγησης και τη δημιουργική αξιοποίηση της τεχνολογίας στη ζωή και την εκπαίδευση των ατόμων
Ένα νέο αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο δεν εφαρμόστηκε επίσημα, 12 χρόνια μετά, απαντάει στις σύγχρονες κοινωνικές, τεχνολογικές και οικονομικές αλλαγές και εξελίξεις, αποτελώντας ένα χρήσιμο διδακτικό εργαλείο, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν καταργεί το προηγούμενο αλλά το συμπληρώνει και το επικαιροποιεί.
Και στα δύο προγράμματα σπουδών υπάρχουν μαθησιακές περιοχές, τομείς, που δεν νοούνται ως διακριτά διδακτικά αντικείμενα και δεν προτείνονται για αυτοτελή διδασκαλία, αλλά για τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων ,που έχουν νόημα για τα παιδιά. Για αυτό το λόγο, το Νηπιαγωγείο στελεχώνεται μόνο από Νηπιαγωγούς Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και δεν έχει άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών.
(Οι μαθησιακές περιοχές που υπάρχουν στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους)
Η αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος στο νηπιαγωγείο και η κατακερμάτιση του προγράμματος σε διδακτικά αντικείμενα, δεν αποτελεί εξέλιξη στην εκπαίδευση των παιδιών, παραγκωνίζει τις ανάγκες τους, τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της ηλικίας τους, χωρίς να βασίζεται σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα.
Τα παιδιά του νηπιαγωγείου διανύουν την πιο κρίσιμη περίοδο κατά την οποία οι άνθρωποι αναπτύσσουν όχι τόσο τις γνωστικές δεξιότητές τους, αλλά τον συναισθηματικό τους κόσμο, τη γλώσσα και τη νοημοσύνη τους, με τρόπους που δεν μπορούν να αναπληρωθούν αργότερα.
Μια τέτοια πρόταση ακρωτηριάζει το πιο δημιουργικό κομμάτι της εκπαίδευσης αυτό του νηπιαγωγείου υποβαθμίζοντας το δημόσιο σχολείο, εξυπηρετώντας νεοσυντηρητικές πολιτικές και ιδιοτελή συμφέροντα .
Σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες τονίζουν ότι η μάθηση τον 21ο αιώνα δεν μπορεί να στηρίζεται σε προγράμματα σπουδών που οργανώνονται αποκλειστικά με γνωστικά αντικείμενα .
Τα παιδιά χρειάζεται να μάθουν πώς να μαθαίνουν, χρειάζεται η ανάπτυξη της επικοινωνίας, της δημιουργικής , κριτικής σκέψης, των κοινωνικών ικανοτήτων. Απαιτείται ο σεβασμός στην ανομοιογένεια στους χώρους της εκπαίδευσης, η αναγνώριση του διαφορετικού μαθησιακού προφιλ, που μπορεί να έχει ένα παιδί και η εξασφάλιση ισοδύναμων ευκαιριών στη εκπαίδευση.
Δεν χρειαζόμαστε ένα ακόμη αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών, αλλά επιμόρφωση στην κατανόηση και την εφαρμογή αυτού που ήδη υπάρχει.
Δεν χρειαζόμαστε τα αγγλικά σε αυτή την ηλικία, αλλά καταρχήν την κατάκτηση της δική μας γλώσσας.
Δεν έχουμε ανάγκη από πρόγραμμα φυσικής αγωγής αλλά από το παιχνίδι ως βασική ανάγκη της προσχολικής ηλικίας.
Ο χώρος της προσχολικής εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντικός για να αποτελεί παιχνίδι επιπόλαιων πολιτικών σχεδιασμών, από κάποιους που κανένα όραμα δεν έχουν για το δημόσιο σχολείο .
Υπερασπιζόμαστε το Δημόσιο σχολείο και την ενιαία δεκατετράχρονη εκπαίδευση, με τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις.
Ήμασταν και θα είμαστε μπροστά στον αγώνα για το ποιοτικό δημόσιο σχολείο.
- Δίχρονη προσχολική εκπαίδευση
- Επίλυση των κτηριακών προβλημάτων και σχεδιασμό δημιουργίας νηπιαγωγείων
- Δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης Μείωση του αριθμού των νηπίων σε 1:15 ανά νηπιαγωγείο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης του παιδαγωγικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου.
- Κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμους διορισμούς νηπιαγωγών.
- Επίλυση των κτηριακών προβλημάτων και σχεδιασμό δημιουργίας νηπιαγωγείων, στεγασμένων σε πολυδύναμα και πολυτροπικά περιβάλλοντα, τα οποία αποτελούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή του προγράμματος της προσχολικής εκπαίδευσης, έτσι όπως προκύπτει από το φιλοσοφικό πλαίσιο που τη διέπει.
- Αλλαγή της οργανικότητας των νηπιαγωγείων με εφαρμογή του νόμου που έχει ψηφιστεί για τα πολυθέσια νηπιαγωγεία.
- Στα ολοήμερα νηπιαγωγεία να συνδεθεί η οργανικότητα με την λειτουργικότητα αυτών, εφόσον αυτή παραμένει αμετάβλητη επί μια πενταετία (π.χ. αν ένα νηπιαγωγείο λειτουργεί για πέντε συνεχή χρόνια ως ολοήμερο, τότε να δίνεται ακόμη μία οργανική θέση για κάθε ολοήμερο τμήμα).
- Δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης, όπου υπάρχουν καταγεγραμμένες ανάγκες και στήριξη των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης, με κατάλληλα εκπαιδευμένους νηπιαγωγούς.
- Ίδρυση και στελέχωση τάξεων υποδοχής.
- Διορισμό ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, δάσκαλοι μητρικής γλώσσας) για την στήριξη των νηπιαγωγών και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν στα νηπιαγωγεία.
- Διορισμό μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες και τραπεζοκόμοι).
- Μοριοδότηση των νηπιαγωγείων ανάλογα με τα μόρια που έχει και το όμορο δημοτικό σχολείο.
- Σε κάθε νηπιαγωγείο, να τηρείται για την αίθουσα διδασκαλίας, η προβλεπόμενη από τη διεθνή βιβλιογραφία αναλογία 5 τετραγωνικών μέτρων ανά μαθητή.
- Συνεχή επιμόρφωση, βασισμένη στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών, με στόχο την ενδυνάμωση του σύγχρονου εκπαιδευτικού τους ρόλου.
- Δημιουργία κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την ασφαλή μεταφορά των παιδιών του νηπιαγωγείου, όπου χρειάζεται.
- Θεσμοθέτηση των προγραμμάτων μετάβασης στην εκπαίδευση προκειμένου να ενισχυθεί ο ενιαίος χαρακτήρας αυτής.
- Αύξηση της χρηματοδότησης, ειδική χρηματοδότηση για παιδαγωγικό υλικό ώστε να διασφαλιστεί ο δωρεάν χαρακτήρας του Νηπιαγωγείου
για την ομάδα νηπιαγωγών
Βέτα Κορωναίου
Νάτσια Ελευθερία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου